Monday, April 25, 2011

frust punya pasal....

My mum are my catalys until my last breath....




hari ni tahap frust memang melampaui batas. tak tau kenapa. ok, fine! 
sebab miss Q lapar giler smpai perut starts wat konsert akustik plus tak dapat jawap. bukan tak tau. miss Q tau definition dia. term plak lupa.. ah sudah!! stress oo..... lalu aku bawa diri meninggalkan dewan exam nie.. balik ke ku0 membawa nasi mengisi perut yang syahdu ini... huargh...


so topic kita pada hari nie murid - murid ialah frust, stress, tertekan, kuciwa dan yang sewaktu dengannya.


ok, keluarkan sehelai kertas dan pen (pensil pon boleh)
bayangkan kalau anda stress.. apa yang anda lakukan??  bahagiamanakah anda mengetahui yang anda sedang dilanda cinta stress?? apakah langkah mengatasinya?? dan apakah kesan daripada stress tersebut? karangan hendaklah lebih dari 1000 patah perkataan dan kurang daripada 2000 patah perkataan. waaaaa.... (practise prepare question untuk student nanti)


ha.. ape tunggu lagi?? jawap la.. soalan aras 2 je pon...


so, macam mana miss Q tau yang dia stress??


1. diam.
~ diam miss Q nie ada 2 makna, 1 dia memang malas nak layan sebab sama ada dia ngantuk, lapar atau pon tengah sawan. yang 1 lagi sebab dia marah, stress atau bengang.... biasanye sebab yang no 2 tu.... 
2. conteng.
~ bila miss Q dah start menconteng maknanya dia bosan tapi lebih kepada stress. tengok jugak la ape yang dia conteng tu.
3. nyanyi.
~ yup! menyanyi sebab nak pura2 n buat2 lupa yang dia sedang tekanan.
4.tengok muka.
~ member masa asrama dulu pernah cakap, muka sangap nak tido ko nie mesti sebab ko stress... ha, sape curi biskut ko? cis... ada ke sebab biskut aku nak stress.. tak masal! (tapi memang selalu pon, hahahahaha!!!)
5. announcement
~ saya suka cakap. STREEEEESSSSSS!!!!! hahahahaha.. kadang2 tu saje suke2.. bukan stress pon.. sebab dah tak tau nak sebut ape. kang mencarut kena cili plak. heheheheh... sori kawan2..




next, langkah mengatasinya??


1. mama
~ yang nie memang mujarab. call je mama, even kena marah pon pastu mama mesti wat aku tersenyum. macam tadi. frust sebab blur nk jawap paper discourse. miss Q tau dah mama nak cakap ape. but somehow i know she'll cheer me up. yup, 1 person who never fails to make me smile, my mama. (agak2 klau aku ada anak nanti dapat tak wat macam yang mama buat?? ~sigh~)
2. makan 
~ bukan ape, bila frust je lapar, so makan je la.... biasanya miss Q akan makan mcD, pernah kot duduk lama2 dekat mcD tu makan, then perhatikan orang. sampai abang tu kata dik, kte orang dah nak tutup kedai nie! (ok, part yang tutup kedai tu bongak je!)
3. menjerit.
~yang nie memang soothing giler. best woooo... rasa macam puas je.
4. main hujan
salah satu sebab kenapa saya suka main hujan?? sebab dia best.. hehehehe.... tak jugak. sebab when i'm standing in the rain, no one can see that i'm crying.
5. crying (style latest!!)
~ sem nie la baru develop style nie. aku nie susah nak nangis untuk bende bukan2.but somehow this sem i can easily cry. ada sekali aku nangis sebab aku nak ym mamat tu sebab nak ngadu aku sedih tahap katak tapi dia boleh cakap tak nak! pergh... aku dah la tengah sedih+ stress+ kecewa = syahdu.. dia boleh wat macam tu dekat aku. ha, nangis terus. padahal selalu aku boleh je nak chillex tapi sebab sekarang hati aku nie fragile kan.. nak wat macam ner.
6. tengok bende2 lawak.
tak kira la gambar ke, video ke voice recording ke... janji lawak super saiya!
7. tido!
there will come a day when you'll feel like in hell and you'll want to give up on this life and everything else. when that day arrives, save yourself some trouble and dont do a thing.just take a nap.
it works, you should try!(at least it works on me!).




kesan dia?


1. mula la aku termenung sorang2. just ignore the world. bukan ape, miss Q nie fail anger management dan sarcastic control masa dekat sekolah dulu (kes selalu tukar2 cikgu). kang klau dah termarah ke, tercarut ke atau tertampar ke bukan boleh reverse balik. contoh macam klau kita dah tercakap dekat kawan kita : " eh, mu ni gong la!" ingat senang2 ke nak cakap, " ok aku tarik balik, aku yang gong". hehehehe... si badak boleh la wat macam tu..


2. i'm a better person. i know what makes me stress and i avoid it. no need to hurt people. but if i still do, i'm sorry. i reckon that what's make me human. 


3. aku lebih sayang orang. sebab orang2 yang boleh tahan dengan aku masa aku stress memang hebat la. bukan senang nak tahan dengan aku.






pesanan miss Q.....


no matter how low life brings you down, no matter how hard you fell, just hang on. never takes life too seriously. because no one gets out of it alive. take note that the best is yet to come. just pray and be happy. 


  
   





0 kte2 hikmat..:

Post a Comment

m00d meter