Monday, December 19, 2011

dont jugde a book by it's movie...

assalamualaikum and hello there...

satu je aku nak cakap

manusia memang suka menilai. tetapi bila yang dinilai itu dirinya sendiri, memang dia langsung tidak boleh menerima. bila dia dinilai, dia mengharapkan agar yang lain mengerti dirinya. ' tolong la faham!!' tapi pernahkah kita terfikir, kenapa bila kita yang menilai gampangnya penilaian itu dibuat. mudahnya kata2 pedas dan tajam itu keluar. andai itu pedang dah tentu mati semua umat manusia. kenapa tidak sebelum kita menilai, luangkan sedikit masa. merasa, menyelami, cuba memecahkan kotak tempung kita. kenapa individu itu bertindak sedemikian?

tanya hati ini, layakkah kita menilai individu yang lain. jawapannya tidak. tinggi mana kita belajar, jauh mana kita merantau, kita tidak akan pernah bisa menilai orang. sebab?? jalan yang kau lalui tak sama dengan yang dia lalui. hari cerahmu mungkin hari mendungnya. jadi sebelum kau menulis, membuat atau menyatakan penilaianmu mengenai seseorang, renung jauh kedasar hatimu. siapa aku??

lets come clean,
i love to judge people. but i always hold my judgement for myself right until i get to talk heart-to-heart to that person. only than i know who that person really is. remember: looks is deceiving!

0 kte2 hikmat..:

Post a Comment

m00d meter