Monday, November 14, 2011

confession of a sinner....

assalamualaikum and may Allah bless you...

today i wake up feeling calm. something that i dont often felt nowadays.

semalam main hujan. yup! sila marah saya... saya tahu saya sakit tapi gatal jugak nak main hujan (naseb baik cume rasa nak demam je tapi tak demam). siap abang aku yang sorang tu boleh cakap, ' why dont the lightening just struck you!' cis!! abangku, tak sayangkah kamu pada adikmu ini??? (seb bek dia pujuk aku balik pastu.... care jgak mister spongebob dekat aku! hahahahaha... evil laugh! )
 weeping, alone, raining, gloomy, dark

tah la, aku dengan hujan nie ada something. something about rain that i really, really feel connected to. perasan tak kalau kita terperangkap dalam hujan, kita selalu mengeluh. berharap 'cepat la berhenti hujan nie!' pernah tak bila time hujan korang duduk sebentar merenung hujan? do it once in a while. trust me, you'll cry. subbahanallah... ya rabbi cipta hujan bukan cuma untuk bagi kita rezeki. tapi untuk ajar kita jugak.
kadang2 bila aku lambat nak gi kelas pastu hujan plak. adoiyai!!! dalam hati aku selalu cakap ' pehal la hujan plak! kacau la...' saat2 tu aku rasa macam kurang bersyukur plak. ~sigh~


hujan nie macam ujian Allah dalam hidup kita. kadang2 lebat, kadang2 renyai. ketahuilah, ujian yang Allah turunkan tu nikmat. yup, sihat itu nikmat, sakit itu lagi nikmat. mama cakap sakit tu nikmat sebab kita masih hidup. masih bernafas. kaya tu nikmat, miskin juga nikmat. bila kita miskin kita belajar bersederhana.. banyak lagi nikmat dalam kesamaran yang kita tak tahu, atau buat2 tak sedar. renung2kan la...
hujan tu ajar kita untuk bersabar jugak. sabar menanti keluarnya sang pelangi. aku selalu give up (jujur nie mengaku kealpaan diri, ye, saya koya baik! uwwweekkk...) bila aku doa, nak something tu tapi tak dapat. macam masa exam. doa la nak pass with flying colour tapi dop dapat pon. bila duduk dalam hujan sedar something. kita selalu mengeluh bila apa yang kita nak tak dapat, tapi sepatutnya kita bersyukur. bila kita buat dosa, salah kita tak pulak kena hukuman/ balasan straight away! ye la, fair and square la. nak yang baik2 semua nak cepat, nape bila nak kena hukum tak nak straight away plak?? manusia2...


so when it's raining, dont asking for the rain stop, instead ask for a better umbrella or even better, ask for a friend to dance in the rain with! (thanks ct for dancing in the rain with me yesterday!).
bila ujian menimpa, jangan pernah berdoa meminta diringankan ujian. mohonlah dikuatkan iman untuk menempuhinya. kita sebutir pasir, mana bisa melawan ombak. namun bisa bersinar dibawah terik mentari.


nota-kaki-gajah: takde niat pon nak jadi ustazah, jauh lagi hamba yang sorang nie nak jadi macam tu. tapi sekadar berpesan..... cuma selalu kita nie (ye aku sekali!!) menangis sebab iklan kat tv, drama tragis la, cinta tak kesampaian la... tapi tak pernah menangis bila dengar ayat2 suci. so (meminjam kata2 sis aku) dunia nie pinjaman. kita jaga hubungan kita dengan Allah, insyallah, dia akan jaga hubungan kita dengan yang lain. thanks sis!! 

0 kte2 hikmat..:

Post a Comment

m00d meter